تعلیم مقدّم است یا تربیت ؟
سلام دوستان.درپست قبلی درمورد تربیت صحبت کردیم.اکنون مقایسه ای
را بیان میکنیم وبعد به این میپردازیم که آیا تربیت امکان دارد؟!
در چهار مورد از قرآن کریم موضوع تعلیم و تربیت به عنوان هدف
بعثت انبیا با هم ذکر شده است . در سه مورد تربیت و تزکیه بر تعلیم مقدّم شده است.
و تنها در آیه 129 بقره تعلیم بر تربیت و تزکیه مقدم شده است .
سرّ این که تزکیه در آن آیات مقدم شده این است که تزکیه و تربیت ، علت نهایى براى
رسالت است و علت غایى در قصد و تصور، مقدم است و لکن چون در عمل و وجود
خارجى
، مساءله تعلیم بر تربیت مقدّم است ، در این آیه تعلیم مقدم بیان شده است .
حــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالا !......
امکان تربیت
راه تربیت نفس و تهذیب اخلاق منحصر به مجاهدت و سعى و تلاش است و تا انسان
کوشش نکند نمى تواند نفس سرکش را رام کند. بعضى افراد تن پرور که روزگار را به
بطالت
گذرانده اند و از جهاد با نفس فرار مى کنند، معتقدند که اصلاح اخلاق امرى غیر ممکن
است
و امور طبیعى اصولاً قابل تغییر نیست و براى اثبات این اندیشه باطل خود به دو امر
استدلال
مى کنند:
1) اخلاق ، صورت باطنى است ؛ چنان که خلقت ، صورت ظاهرى است و همان طورى
که
خلقت ظاهرى ، قابل تغییر نیست اخلاق هم که خلقت باطنى است ، قابل تغییر نمى
باشد.
2) اخلاق حسنه زمانى حاصل مى شود که انسان بتواند به طور کلّى خشم و شهوت
و دنیا
طلبى و مانند آن را ریشه کن سازد و این امر غیر ممکن است و اشتغال به این کار
تضییع عمر
و بدون فایده است .
در پاسخ این گروه باید گفت : اگر اخلاق قابل تغییر و تبدیل نباشد این همه سفارش و
اندرز و
راهنمایى هایى که رهبران دینى داشته اند، لغو خواهد بود. علاوه آنکه خداوند نمى
فرمود: قد
افلح من زکیها و قد خاب من دسیها. رستگار شد کسى که تزکیه نفس کرد و زیان کرد
کسى
که خود را فریب داد. اینان چگونه معتقدند که انسان تربیت پذیر نیست ، با این که
حیوانات
وحشى وقتى با انسان انس مى گیرند، تربیت مى شوند، مانند آهو وسگ که تعلیم
دیده و صید
مى کنند واسبى که چموش است بر اثر تربیت ، رام ومنقاد مى گردد.
درپست های بعدی باهم راه تربیت راخواهیم شناخت.........پس....
منتظر باشید
الـــــــــــــــــــــتـــــــــــــماس دعـــــــــــــــــــــــــــــــــا